شناسه خبر : 43987
دوشنبه 16 فروردين 1395 , 09:39
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ذوق زدگی مسئولان اقتصادی از تور اتریش/تصاویر

رئیس اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی کشورمان در جریان رفت و آمدهای اخیر میان هیئت‌های تجاری-سیاسی ایران و اروپا، نوعی ذوق‌زدگی آشکار از برقراری روابط با غربی‌ها را به نمایش گذاشته است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی کشورمان در جریان رفت و آمدهای اخیر میان هیئت‌های تجاری-سیاسی ایران و اروپا، نوعی ذوق‌زدگی آشکار از برقراری روابط با غربی‌ها را به نمایش گذاشته است.

محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران که در ابتدای دولت یازدهم به این پست رسید، روابط حسنه نزدیکی با دولت دارد و از ظرفیت پارلمان بخش خصوصی به صورت کامل را برای حمایت از این بخش به کار نگرفته است.

در حالی که در زمان دولت سابق، اتاق بازرگانی ایران به ریاست نهاوندیان به مرکز پمپاژ انتقاد از دولت تبدیل شده بود، در اتاق بازرگانی تشکیل شده در دولت یازدهم به ریاست جلال‌پور خبری از این انتقادها نیست و  به جای پیگیری مطالبات بخش خصوصی واقعی، بیشتر به دنبال تسهیل فضا به نفع دولت است.

در راستای همراه کردن بدنه بخش خصوصی با دولت، شاهد رفتارهای عجیبی از جانب رئیس پارلمان بخش خصوصی در یکی دو سال اخیر بوده‌ایم که می‌توان گفت؛ اوج این رفتارها در جریان سفر اخیر جلال‌پور و هیئت همراه به اتریش رخ داد.

قرار بود همراه با سفر حسن روحانی به اتریش، یک هیئت تجاری نیز وی را همراهی کند. به همین دلیل این هیئت تجاری چند ساعت قبل از سفر رسمی رئیس دولت یازدهم، راهی اتریش شد. اما با لغو غیرمنتظره سفر روحانی به اتریش، سفر هیئت تجاری کشورمان ادامه پیدا کرد.

جلال‌پور در صفحه شخصی خود در تلگرام به طور مکرر از برنامه کاری روزانه‌اش اطلاع‌رسانی می‌کند. در جریان سفر اخیر رئیس اتاق بازرگانی و هیئت 110 نفره همراه به اتریش، او تصاویر و مطالبی از این سفر منتشر کرد که ذوق‌زدگی از این سفر در آن آشکار بود.

برداشت غربی‌ها از ذوق‌زدگی رئیس اتاق بازرگانی چیست؟

•  جلال‌پور در صفحه شخصی خود تصاویری از خیابان‌گردی‌هایش در وین پایتخت اتریش را منتشر کرده است.

•  رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتشار عکسی، با هیجان خاصی از «تالار فوق العاده زیبای شهرداری وین» سخن گفته و از این که اعضای هیأت ایرانی ناهارشان را در این مکان صرف کردند، خبر داده است.

•  او عکس دسته جمعی هیئت تجار ایرانی در تالار شهرداری وین را را با آب و تاب منتشر کرده است.

برداشت غربی‌ها از ذوق‌زدگی رئیس اتاق بازرگانی چیست؟

•  رئیس اتاق بازرگانی حتی تصویر عجیبی از سقف تالار شهرداری وین منتشر کرده و آن را اینطور توصیف کرده است: نقشهای زیبا در تالار شهرداری وین که آدم را یاد معماری ایرانی -اسلامی در شیراز و اصفهان و یزد می اندازد. حیف که ما از زیبایی معماری خود غافلیم.

برداشت غربی‌ها از ذوق‌زدگی رئیس اتاق بازرگانی چیست؟

•  رئیس اتاق بازرگانی ایران تصاویر مختلفی از خیابان‌گردی هیئت تجار ایرانی در وین منتشر کرده و در جای جای آن از مدیریت شهری وین، تمجید کرده است.

•  او حتی تصاویر صرف ناهار هیئت تجاری ایران در یک رستوران وین را منتشر کرده، گویا اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ داده است.

برداشت غربی‌ها از ذوق‌زدگی رئیس اتاق بازرگانی چیست؟

برداشت غربی‌ها از ذوق‌زدگی رئیس اتاق بازرگانی چیست؟

•  در پایان سفر نیز جلال‌پور شعری از یکی از اعضای هیئت همراهش منتشر کرده که در آن به یک نهاد انقلابی کشور طعنه زده شده است.

با توجه به شرح بالا، سوالاتی درباره رفتار جلال‌پور مطرح است:

چرا رئیس پارلمان بخش خصوصی کشورمان در جریان بازدید از یک کشور کوچک اروپایی، به گونه‌ای رفتار کند که گویا به شدت شیفته آنجا شده است؟  مطمئنا سیاستمداران اروپایی این واکنش ها و ذوق زدگی ها را رصد می‌کنند. اروپایی‌ها در تحریم‌های آمریکای علیه ایران شریک اصلی بوده‌اند و همانطور که رئیس‌جمهور اتریش اعتراف کرده، برخلاف تعهدات غربی‌ها تحریم‌های بانکی همچون سوئیفت پابرجا مانده و لغو نشده است.

طبیعی است در این شرایط، باید در جریان سفر به کشورهای اروپایی از آنها حساب کشی کرد، نه اینکه ناهار خوردن در تالار شهرداری وین یا یک رستوران را مایه مهمان‌نوازی آنها جا زد.

نتیجه چنین سفرهایی باید انعقاد قراردادهایی برای انتقال تکنولوژی به کشورمان باشد. آقای جلال‌پور توضیح دهند که ماحصل سفرش به وین، جدا از خیابان‌گردی‌ها، چه بوده و آیا به قراردادی که به انتقال تکنولوژی به ایران بیانجامد، منتج شده یا خیر؟

به نقل ازمشرق

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi